söndag 26 januari 2014

Yogans gren n 2...

NIYAMA
Även denna är uppdelad i 5 delar och här tittar jag in på mitt sätt att titta på, agera och förhållningssätt till mig själv.

1 Shaucha-renhet, Jag vet inget värre än att stå bredvid en rökare i en yogasal. Det har inte hänt många gånger men en gång räcker. Mer än så behöver jag nog inte säga men det är trevligt att slippa illa lukter. För mig är det helt naturligt att vara ren och fräsch när jag yogar. Sedan är ju renhet inombords. Jag tänker mer och mer på vad jag äter och känner att jag vill ha ren och bra mat. Jag älskar att laga mat så halv eller helfabrikat finns nästan inte här hemma. Om allt får vara som det ska i råvarorona så mår vi bättre tror jag. Sedan har vi renhet i tankarna. Ju mer elaka och tråkiga tankar vi bär på desto mer smutsiga blir vi även i sinnet. Jag avslutar varje kväll med att tänka igenom vad jag gjort och hur jag gjort saker på dagen. Är det något jag inte är glad över, tänker jag igenom hur jag kunde gjort det annorlunda.

2  Santhosa -var nöjd med vad du har och inte har Mia som jag yogat för i ca 1,5 år brukar säga att hur jag är på yogamattan är ofta väldigt likt som jag är ute i verkliga livet. När jag var yngre kunde jag bli så avundsjuk på flera i min närhet för att dom hade saker jag inte kunde få, kunde saker jag inte klarade av och hade egenskaper som jag så gärna ville ha med. Jag ville vara omtyckt av andra och var orolig att jag inte dög. Tills jag en dag insåg att jag både var omtyckt och dög precis som jag var. Det var jag själv som inte dög i mina ögon. När jag sedan började med yoga kom lite av den känslan tillbaka, alla var bättre i rummet än mig, starkare, vigare och lugnare. Efter 2 gånger gick jag hem och grät för att jag var sämst. 3,dje gången när jag stod på mattan lovade jag mig själv att inte titta upp en enda gång för att jämföra och jag har inte gjort det sedan dess. Varken på mattan eller i livet. Tack Mia för det viktiga insikten i livet!

3 Tapas -hetta eller eld När jag läser i Malin Berghagens kapitel om just detta kliar jag mig i huvudet. Första raden står det: "Om jag förstår det rätt, är tapas den eld som brinner inom oss och får oss att äta eller dricka för mycket" Jag önskar att jag kunde leva så som kroppen mår bra av, lagom mycket, bara vissa tider om dagen och en tid utan att äta. Men min mun går i ett, jag måste ha någon form av matmissbruk eller levt ett annat liv i hemsk fattigdom för jag äter på tok för mycket och kan inte hålla mig till ordet lagom. Mitt liv är mat brukar jag säga och skratta men det är inte så roligt egentligen. Jag tror faktiskt att jag skulle må mycket bättre av att leva sunt även i storleken och mängden på allt jag äter.

4 Svadhyaya -studera jaget Är det något jag gjort senaste 13 åren så är det att studera och utveckla mig själv. Jag har vänt ut och in på mig fler gånger jag kan tänka och fortfarande finns det stenar att lyfta på och hitta något jag kan plocka fram, lägga i min hand och titta på. Ibland med tårar i ögonen för hur jag behandlat mig själv, ibland med stolthet när jag sett mig själv varit i situationer där jag fått stå ensam men stark i min åsikt för vad jag tror på. Jag vet inte mitt syfte på jorden än men jag tränar mig själv och jobbar varje dag på att bli mitt sannaste, renaste jag. Att kunna betrakta världen, liv och varelser med hjärtat.

5 Ishvara pranidhana -vända sig in till sitt hjärta Bara orden gör mig lycklig och det är dit jag vill nå med min yoga. Att låta mina tankar först ta vägen genom mitt hjärta för att sedan sprida det vidare till dom jag har nära. Är det något jag vill ge som en gåva till alla i min närhet så är det just dom känslorna. Att dom ska känna hur betydelsefulla dom är för mig. Det låter kanske konstigt för vissa av er att det är yogan som ska göra så jag är där men för mig är det ett verktyg som skapar min egen balans och med det också formas till mitt jag.

Namaste,
Linda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar